10 הטעויות הנפוצות שאני שומע ממוזיקאים בהתנהלות הדיגיטלית שלהם

אביב לוסקי
  1. 'אני שם קישור מהיוטיוב בפוסט במקום את הוידאו האורגני כדי לא להפסיד צפיות ביוטיוב'
    נכון, כחושבים על זה בצורה רציונאלית, השכל הישר אומר שכל צפיה שנרוויח בפייסבוק, תגיע על חשבון צפייה ביוטיוב, ולכן אני רואה לא מעט אמנים שמעלים את קישורי היוטיוב של הוידאו/שיר שלהם בגוף הפוסטים במקום את הוידאו המקורי בצורה אורגנית, עם הפניה לערוץ היוטיוב למי שרוצה. זו טעות שמונעת ממכם לקבל חשיפה הרבה יותר משמעותית וחשובה מכלכך הרבה סיבות וחבל! צריך להבין שיוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק הן פלטפורמות ששונות במהות שלהן, ומתוקף כך הצריכה בהן על ידי אנשים נעשית בצורה שונה לגמרי. כשבנאדם נמצא בתודעת גלישה בפיד פייסבוק, הוא רוצה שתבדרו אותו, הוא יגלול ויעצור בנק' שמשעשעות/מסקרנות אותו והסיכוי שתצליחו למשוך אותו אל היוטיוב שלכם הוא קטן מאוד. דמיינו את הצרכן שגולל בפיד אומר לפייסבוק 'תבדר ותעניין אותי!' , בעוד שיוטיוב היא פלטפורמה של 'אני אכנס לצפות בתוכן הזה שאני רוצה לראות'.. כלומר בפייסבוק התוכן תוקף אותנו, בעוד שביוטיוב אנחנו תוקפים את התוכן. כשתבינו את התפיסה השונה במהות הזאת של הצריכה, תבינו שאתם לא רוצים לפספס אנשים שיכולים להיחשף אליכם במרחבי הפייסבוק, בעוד שהסיבה נוספת שמאוד חשוב לזכור, היא שבוידאו בפייסבוק אתם צובעים קהלים פוטנציאלים לשימוש בפרסום עתידי, בעוד שבפרסום של קישור יוטיוב אתם לא.
  2. 'הכי חשוב זה וידאו'
    נכון, וידאו היא סוג המדיה המוביל היום וכל הפלטפורמות מאוד מוכוונות לקידום וידאו, אבל (משמעותי מאוד) אני רואה המון המון אמנים שבוחרים להעלות וידאו בינוניים מאוד, שלמעשה מורידים מהמיתוג שלהם ו'מהחשק לצפות בהם' או לעקוב אחריהם! תמונה חזקה וטובה עדיפה בכמה רמות על וידאו בינוני, גם מבחינת חשיפה וגם מבחינת המיתוג שלכם (בינוני לא אומר איכות צילום, יש המון פרמטרים למה הופך וידאו ל'וידאו טוב'). בנוסף, תזכרו שיכולת המניפולציה של וידאו היא הרבה יותר קטנה מתמונה (כשמדובר בכלים ביתיים, ולא באולפנים וכו').
  3. 'לחיות בין סינגל לסינגל'
    תפיסת המהות של רשתות חברתיות דרך הזוית שלי, היא לא 'ליידע את הקהל שלי כשיוצא סינגל' , אלא הרבה מעבר… השירים החדשים שלכם הם 'בסך הכל' נק' פיק בקריירה המאוד ארוכה שמחכה לכם, העניין האמיתי הוא לייצר סיפור, דרך, עניין סביב מי שאתם כאמנים ויוצרים, ולא לעדכן כשיוצא שיר פעם בכמה חודשים. מעבר לכך שלהיות נוכח ברשתות החברתיות רק סביב יציאת שירים ודברים 'גדולים' מחלישה ומרחיקה ממכם את הקהל שאגרתם ברשת, אתם למעשה מגיחים רק פעם בתקופה אל מול אנשים שבנק' כזו או אחרת רצו הצצה יותר מעמיקה לתוך החיים שלכם (כלומר, העוקבים שלכם), ולכן אתם צריכים לחשוב איך אתם מייצרים את הסיפור והדרך שלכם ברשת. זו משימה הרבה יותר מורכבת וקשה מלהעלות סינגל ולהגיד שיש לכם הופעה או להחיות את העמודים שלכם סביב שירים רק. אתם לא תמצאו לזה מדריך או תשובה כי לכל אמן יש את הדרך המיוחדת שלו לייצר סיפור ודרך מול הקהל שלו, תמצאו את שלכם, תהיו מעניינים, תהיו מיוחדים, תסקרנו את הקהל שלכם ותגרמו לו לחכות לדבר הבא.
  4. 'אני לא משקיע בפרסום ממומן כי זה שפייסבוק/יוטיוב רואים שאתם שמים כסף הם מורידים את החשיפה האורגנית'
    אין לי הרבה מה לכתוב על זה חוץ מזה שזו אגדה אורבנית שקרית ולא נכונה, ושלהפך הוא הנכון, קמפיין איכותי וטוב שמצליח לגעת בקהלים הנכונים דווקא מגדיל את החשיפה האורגנית של התכנים שלכם! זה שקר עתיק יומין ולא נכון. תשקיעו בממומן איכותי ומקצועי שמביא תוצאות.
  5. 'אני אעשה עיצוב בקטנה בצייר'
    אני רואה הרבה אמנים צעירים שבשביל לחסוך כסף על מעצבים גרפיים עושים עבודות לבד בכל מיני כלים פשוטים מאוד כמו 'צייר'. אני מאמין מאוד במיתוג ובנראות, ואם תבינו לעומק שהרשתות החברתיות שלכם הם חלון הראווה שלכם, אתם לא תעלו עיצובים שנראים לא טוב, מאותה הסיבה בדיוק שאם הייתם בעל עסק ברחוב ראשי בתל אביב, אתם לא הייתם כותבים בטוש את שם החנות על דף לבד במקום שלט יפה מעל הכניסה שלו. אני לא אומר שצריך להוציא המון כסף על עיצובים אם אין לכם אותו – אבל גם אפשר למצוא מעצבים צעירים, וגם יש כלים חינמיים ברשת שיכולים לעזור לכם בקצת יותר השקעה לייצר נראות יותר טובה. עיצוב גרוע זה הפנים שלכם, וזה לא עושה חשק לאנשים להאזין לכם, להפך.
  6. 'אני עושה בוסט פוסט'
    כפתור הבוסט פוסט נועד להוציא ממכם כסף שלא מנוצל כראוי או למי שמכיר לעומק את מערכות הפרסום ויודע לעשות בו שימוש מאוד נקודתי. הוא למעשה כפתור שהוא קיצור דרך למערכות הפרסום המורכבות של פייסבוק ואינסטגרם ולכן הוא טומן בתוכו אחוז מאוד קטן מהיכולות של קמפיינים, והוא ברוב המקרים מנוצל בצורה לא נכונה ויוצר נזקים לאמנים על ידי בזבוז כספים שאינם משיגים את המטרה או במקרים הפחות טובים צובעים לכם קהל לא רלוונטי בנכסים הדיגיטליים שלכם שמחרבים לכם את העמודים. זה קצת כמו לנסות לתקן את הרכב לבד בלי הרבה ידע. לכו למוסך, או שתלמדו איך לתקן אותו כמו שצריך. הדבר הזה גורם להרבה אמנים צעירים שמנסים לפרסם לבד (דרך הבוסט או דרך המערכות בלי הרבה ידע או נסיון) לאבד אמון במערכות הפרסום של פייסבוק/אינסטגרם וחבל כי הן דבר חשוב ויעיל מאוד בקריירה של אמן.
  7. 'כולם באינסטגרם, פייסבוק מת'
    זה אולי אחד הדברים שאני הכי שומע השנה.. נכון, אינסטגרם נמצאת בצמיחה מטורפת ובשנה האחרונה היא חדרה בישראל לאזורים חדשים, ועדיין אנשים נוהרים לשם כאילו פייסבוק הפכה למדבר שומם (NOT). חשוב לי להדגיש ולהזכיר שפייסבוק היא עדיין הפלטפורמה הגדולה בעולם ושיש בה את כמות הגולשים הגדולה ביותר בפער משמעותי (ושנמצאת בשנה מאוד טובה אחרי שנה קשה ב2018). החוויה שלכם כאמנים (ולרוב גם 'תל אביביים') היא הרבה יותר אינסטגרמית, כי יותר מגניב שם לאמנים ולאנשים שחיים בתל אביב להיות בה, הרבה תמונות, הרבה יופי, מאוד שטוח ומהיר, אבל ברוב המקרים הקהל שלכם בכלל לא שם, ולכן מאוד מאוד חשוב להבין לאיזה קהל אתם פונים! ברמת התוכן אין ספק שצריך להיות בשניהם, עם אדפטציה מתאימה לתוכן. אבל אני רואה המון אמנים שנוטשים את פייסבוק לגמרי ומעבירים את החיים שלהם לסטורי (טעות טעות טעות) ושאת רוב התקציב שלהם בוחרים להשקיע באינסטגרם, שבו יהיה להם מאוד קשה לתפוס את תשומת הלב של הקהל הפוטנציאלי שלהם. אם אתם חושבים שהמוזיקה שלכם רלוונטית לגילאי 22+ , תחזירו את המאמצים והאנרגיה שלכם לטיפוח הפייסבוק (עם כל הקשיים שיש בלפצח את התוכן והחשיפה שם).
  8. 'פייסבוק רק רוצה כסף ולחסל את העמודים שלנו'
    נכון, הרבה אנשים שוכחים, אבל פייסבוק לא פה כדי לחבר בינינו, היא לפני הכל חברת הפרסום הגדולה בעולם, ותפיסת עולמה היא שאם יש לך אינטרס עסקי (עמוד אמן הוא אינטרס עסקי כלכלי טהור גם אם קשה לכם להסתכל על זה בצורה הזו) אז תשלם כסף על פרסום ועל חשיפה בפני קהל פוטנציאלי, בדיוק כמו שהיה בעולם שלפני פייסבוק ושהייתם מפרסמים הופעות בעיתון באלפי שקלים מבלי לדעת מי רואה את זה. פייסבוק עדיין ייצרה פה דבר מדהים שבו בתקציבים קטנים (יחסית) אתם יכולים להגיע לקהל פוטנציאלי מאוד מאוד מדויק וצריך לנצל את זה! זה חלק מההשקעה שלכם כאמנים, בדיוק כמו שאתם משיקים המון כסף בציוד ובהפקות שלכם.
  9. 'האורגני מת'
    האורגני לא מת, הוא רק מבקש רלוונטיות. תוכן לא רלוונטי או לא מעניין לקהל שיש לכם בעמוד (בהרבה מקרים הקהל שיש לכם בעמוד הוא לא רלוונטי וזה מה שמייצר תסכול) מייצר חשיפה אורגנית נמוכה מהרגיל. זה לא שאנשים נהיו מהירים יותר או חסרי סבלנות יותר (גם), זה שכמויות התוכן עלו, ואתם צריכים לייצר תוכן רלוונטי יותר. באף נק' בהיסטוריה האנושית לאנשים לא הייתה סבלנות לתוכן שלא מעניין אותם, כמו אז גם היום, ולכן כשתוציאו תוכן מעניין ורלוונטי אתם גם תזהו שיש לכם חשיפות אורגניות טובות יותר (חשיפה אורגנית טובה היא חשיפה של בין 5-20 אחוז מסך העוקבים שלכם). הבעיה הקשה ברוב המקרים היא פשוט לייצר תוכן כזה ופה אתם צריכים לפצח את זה ולהיות עקביים ולעשות אופטימיזציה קבועה על התוכן שלכם.
  10. 'הדיגיטל שלי נראה טוב ועם מספרים יפים, למה אני עדיין לא מצליח'
    זאת אולי אחת הנק' הכי חשובות שיש, על אף שלא תצפו אולי לשמוע אותה מאיש דיגיטל שמתמחה במוזיקה ואמנים. אני רואה הרבה אמנים שמצליחים להביא מספרים יפים, שהקמפיינים שלהם עובדים טוב ומייצרים אינטרקציה, אבל, וזה אבל חשוב, בגלל שדיגיטל היא בעצם הזירה הכמעט יחידה שיש לכם שליטה עליה, אז היא הזירה הכי 'מדידה' שלכם והיא מעלה לכם את הציפיות לגבי הקריירה שלכם, כאשר הרבה מאוד שוכחים שהדיגיטל הרשתות החברתיות הן רק ערוץ אחד, מתוך שלל ערוצים שאמן חייב לתפעל! התקשורת לא מתה, היא השתנתה, ואתם צריכים לזהות את השינויים שיש בה כדי להבין איך אתם ממנפים את עצמכם גם מולה, כמו מול עוד המון גזרות מאוד חשובות שאמן צריך לנהל ולהיות מודע אליהם. פוסטים יפים ומספרים יפים בפייסבוק, לא משנה מה יהיה הגובה שלהם, לא יביאו לכם הצלחה מסחרית גדולה (לחלק כן, אני מדבר על הרוב). זה כלי משלים, שמייצר קשר מדהים מול הקהל הקיים והפוטנציאלי שלכם (בהנחה שאתם משקיעים בתקציבי דיגיטל) , אבל היא לא המהות כולה, היא רק חלון הראווה של העסק שלכם.. מאחורי חלון הראווה יש עוד מערך שלכם שצריך לדפוק כמו שעון ולחשוב כל הזמן איך הוא משתפר. אני רואה יותר מדי אמנים מתוסכלים שהביאו בנק' כזו או אחרת מספרים יפים סביב סינגל או קליפ אבל 'לא מבינים למה הם לא מצליחים'.