טיפים זהב לשידור LIVE מנצח

נגיף הקורונה הביא איתו המון שינויים, ואחת התעשיות הראשונות להיפגע הייתה תעשיית המוזיקה. חוסר הנגישות הפיזית לקהל בהופעות הכתה בכולנו, מה שגרם למוצר ישן ונשכח לחזור לחיים שלנו ובענק –LIVE.

זו תהיה טעות ליפול לאנרגיה של חוסר עשיה בתקופה כזו שבה אנשים נמצאים בבתים מול המסכים. באפל מיוזיק דיווחו השבוע על עלייה של 650% בהאזנות מאז תחילת ההסגר במדינות השונות. אנשים בבתים, מחפשים אחר תוכן, ולכם יש את התוכן הכי טוב לתת להם – מוזיקה טובה וקשר ישיר ואינטראקטיבי מול הקהל שלכם! המאמר הזה נכתב כהנגשה ומיקסום פלטפורמת ה LIVE למשתמשי קצה ולא לאנשים שעוסקים בצד הטכני של מאחורי הקלעים של מערכות LIVE מורכבות.

למען הפשטות והסדר בתוך בליל התוכן שכתבתי פה, אחלק את ההסברים והדגשים ל4 חלקים:

1. טיפים כלליים וחשובים לשידור לייב ביתי
2. טיפים טכניים קלים למען שידור טוב
3. הפלטפורמות השונות ללייב
4. האפשרויות ליצירת לייב ממכשירים שונים – מחשב / טלפון / מצלמת DSLR

טיפים כלליים לשידור לייב ביתי:

  1. הכינו את הקהל שלכם לשידור! תעלו תמונה יפה שלכם בבוקר השידור או יום לפני, עדיף מאזור השידור (כדי שיהיה הקשר נכון) וספרו להם שאתם עולים ללייב ובאיזו שעה זה קורה – תניעו בפוסט שאלה לפעולה שתייצר אינטראקציה. "איזה שירים הייתם רוצים שאבצע? איזה קאבר הייתם רוצים שאנגן?" וכו'.
  2. צלמו את עצמכם במידיום שוט – כלומר שיראו אתכם על כל המסך מהראש ועד אזור המותניים. ככל שתתרחקו יותר מהפוזיציה הזו, הקהל שלכם ירגיש יותר מרוחק מכם. אנשים צריכים לראות אתכם בצורה ברורה ומובנת ו'להרגיש אתכם' ואת הנוכחות שלכם מולם על המסך.
  3. לייב היא לא טלוויזיה! אתם צריכים להיות נינוחים, ולא להרגיש כאילו חצי מדינה רואה אתכם בפריים טיים. כל המהות של לייב היא הקלילות, היא להרגיש 'מאחורי הקלעים', בלי שיש מסיכות ופילטרים בין הקהל לבניכם. ככל שתורידו מעליכם את 'המתח' של ההתחלה, כך ייטב לכם – בדיוק כמו בהופעה.
  4. משדרים מהטלפון? אל תשכחו לשים על מצב טיסה! כל שיחת טלפון שתיכנס לכם לטלפון בזמן השידור – תקטע לכם את השידור (HOLD) , יקטע לכם את רצף השיחה וככל הנראה יגרום לכם לאבד צופים.
  5. הכינו תסריט לייב כללי ומסודר. זה בסדר גמור לעלות ספונטני או לתת תחושה שזה מאוד ספונטני, אבל בלי תסריט מסודר או בלי 'להבין מה אתם רוצים לתת', סביר להניח שתעלו לשידור ושכל בקשה של מישהו תמשוך אתכם לכיוון אחר, או ש'לא תבינו מה לעשות' וזה ייצור שתיקות מביכות ובלאגן בלייב. תסריט יכול להיות קצר וכללי, לדוגמא:
    • עולה לשידור, ממתין דקה שאנשים יצטרפו, בינתיים מג'מג'ם
    • מספר לצופים שהצטרפו איך עוברת עליי התקופה האחרונה ולהגיד כמה מילים אישיות
    • לבקש מהצופים לשאול שאלות ולבקש בקשות (לעשות את זה כל כמה דק')
    • אני שר את שיר X ומיד אחריו כמה מילים על השיר ועל חוויה מעניינת שהייתה לי איתו
    • אני שר את שיר Y ומספר על הופעה בלתי נשכחת
    • אני שר את שיר Z ושואל את הקהל אם יש להם קצת שאלות
    • לשאול שאלה את הקהל – מתי בפעם הראשונה הם נחשפו למוזיקה שלי ואיך.

תסריט כזה פשוט מייצר לכם פריים מסודר לכל השידור שלכם והופך אותו ממשהו שיכול להסתיים בצורה מביכה או שתבלבל אתכם, לגיידליין (שלא חייב ללכת על פיו) אבל שייתן לכם ביטחון באיך אתם מנהלים את הלייב בצורה מעניינת ומסודרת.

6. תעשו שימוש בפיצ'רים האינטראקטיביים שאינסטגרם ופייסבוק מאפשרות לכם. בפייסבוק תוכלו לייצר סקרים תוך כדי שידור, לשאול שאלות בצורה ברורה שנשארת על המסך ולהראות שאלות של גולשים שבחרתם על המסך, השימוש בכלים האלו מגביר את האינטראקציות בשידור ומדרגות אותו גבוה. גם באינסטגרם עשו שימוש בפיצ'רים השונים, ואל תהססו להעלות איתכם מדי פעם גולשים להשתתף בשידור ב split screen.

טיפים טכניים לשידור

  1. טלפון/מחשב – חברו מיקרופון חיצוני! הסאונד הוא חלק חשוב מאוד בשידור, ואם הוא נעים וטוב אנשים יהנו להיות חלק ממנו, אם הוא יהיה צורם או 'מתכתי' – כנראה שלא תישמעו בו טוב , במיוחד לא מוזיקה, מה שיגרום לאנשים לברוח מהלייב שלכם.
  2. תבדקו את הפריים שלכם לפני שאתם עולים לשידור, אם יש לכם אפשרות או זמן לעלות לשידור טסט בעמוד ניסיוני – DO IT , שתדעו איך אתם נראים ויהיה לכם זמן לשיפורים. שימו לב מה סביבכם, תייצרו סביבה אסתטית ונעימה כאילו אתם מארחים כרגע בבית שלכם. תמצאו פריים נעים ויפה – זה חשוב.
  3. יש לכם חצובה? עדיף שתחברו אותה למצלמה או תנסו להשיג מחבר. אם אין, וודאו שאתם מניחים את הטלפון במקום יציב ושמחמיא לכם בזוית ובתאורה.
  4. תאורה תאורה תאורה – זה 50% מאיכות הצילום! ודאו שיש עליכם תאורה מחמיאה (ולא חזקה או חלשה מדי) , לייבים שיש בהם תאורה טובה בהכרח מייצרים יותר עניין ורצון להישאר. הכי טוב להאיר עם מנורת שולחן ובעדיפות לנורה לבנה ולא צהובה.
  5. ודאו שיש לכם חיבור אינטרנט חזק ויציב – זה קריטי. אם יש לכם מחשב, חברו אותו לכבל LAN.
  6. אם אתם משדרים מהטלפון ויש לכם מחשב בהישג יד – חברו את המחשב לפייסבוק שלכם ופתחו אותו בזמן הלייב, יפתח לכם ממש לייב שבו אתם רואים את השידור של עצמכם ואתם יכולים לראות שם בצורה מאוד נוחה את השאלות של הגולשים ולענות להם.

הפלטפורמות השונות ל-LIVE

  1. Facebookהפלטפורמה שהביאה את הבשורה של הלייב לפני יותר מ3 שנים חוזרת לתת בראש. חשוב לדעת שהמערכות לייב של פייסבוק מאפשרות המון פיצ'רים ושידורים מורכבים טכנית (ניתוב מצלמות וכו'), לצד שידורים פשוטים ונגישים מהבית. פייסבוק מעודדים כל הזמן לייצר אינטראקציה עם הקהל שלכם ולכן הם מאפשרים פיצ'רים אינטראקטיביים מעולים תוך כדי שידור כמו שאלון לעוקבים, סקרים, וגם לשאול את העוקבים שאלות בצורה מאוד מאוד נוחה.
  2. Instagram אחת הפלטפורמות המעולות ללייב, בעיקר בגלל שהיא מרגישה מאוד קז'ואל וקלילה ונגישה. זה המקום שבו הקהל הכי 'מרגיש' אותך כי גם תודעת צריכת התוכן שלו בתוך האינסטגרם היא מראש קלילה יותר, בניגוד לפייסבוק ששם תודעת צריכת התוכן היא מורכבת יותר ועמוקה יותר. אחד הפיצ'רים המצוינים שיש שם זה האפשרות לארח מישהו בלייב שלכם – ולהעלות בקשות של אנשים שרוצים להצרף. אפשר לייצר ככה שיחות ישירות ומדהימות עם הקהל שלכם או להעלות מישהו לשיר איתכם בלייב.
  3. YouTube אחת הפלטפורמות לייב שלצערי לא תפסו כלכך בישראל, אבל אם יש לכם מספר מנויים מרשים – אני בהחלט ממליץ לעלות ממנה. אמנים שהקהל שלם הוא ילדים ונוער – זה לגמרי המקום העדיף שתהיו בו. הוא מאפשר קצת פחות 'פיצ'רים' קריאטייבים תוך כדי לייב אבל מאוד יעיל למי שיש מנויים.

האפשרויות ליצירת לייב ממכשירים שונים – מחשב / טלפון / מצלמת DSLR

1. ציוד ביתי – טלפון/מחשב – הדרך הקלה והפשוטה ביותר לעלות ללייב היא כמובן דרך טלפון או מחשב. חשוב לזכור שלכל מי שיש טלפון או מחשב מהשנתיים האחרונות – סביר להניח שהאיכות צילום וסאונד שלו מספיק טובה כדי לייצר לייב אקוסטי ביתי ושיש לכם איכות HD סבירה בהחלט. אני אישית גם מאוד אוהב את האווירה האינטימית והאמיתית שיש בלייב ולכן לא הייתי מוציא עלויות על להביא לבית שידור לייב מקצועי בתקופה הזו. ההמלצה שלי היא לגמרי להשתמש בטלפון, רק שימו לב שיש 2 יתרונות למחשב על פני טלפון:

-ממחשב אתם יכולים לפתוח את הלייב שלכם ל Crosspost (כלומר שעמודים אחרים יכולים גם להעלות אותו) ומהטלפון לא ניתן.

-מחשב ניתן לחבר לכבל LAN (כבל רשת) כדי למטב מצב של אינטרנט יציב.

2. ציוד מקצועי – בשביל ציוד מקצועי כמו מצלמת רשת איכותית במיוחד או מצלמה 'חכמה' (מצלמות מהדור של ה-2-3 שנים האחרונות כמו Sony a 7 או Nikon D750 וכו') תצטרכו הרבה סבלנות וגם מעט ידע טכני בסיסי. כדי לחבר מצלמה שהיא לא מצלמת רשת איכותית, תצטרכו:

-לוכד וידאו (מכשיר שיודע לגרום למצלמה לדבר עם המחשב – לא, כבל USB רגיל מהמצלמה למחשב לא יגרום לזה לעבוד), עלות של מאות שקלים בודדים. 

-להוריד תוכנה שנקראת DslrDashboardֿ

-להוריד את תוכנת לוכד הוידאו החינמית והמצויינת – OBS שגם יודעת להסתנכרן באופן מושלם עם פייסבוק ויוטיוב בצורה מובנת.

-לצפות במדריכים בסיסיים ביוטיוב איך לגרום לכל הגורמים האלו לדבר אחד עם השני – זה לא מורכב אבל דורש אוריינטציה טכנית קלה.

לסיכום

זו תקופה מצויינת לעשות שימוש בלייב, אני ממליץ לעלות בדרך כלל בשעות הערב המאוחר או הלילה, זו שעה שבה לאנשים יש קשב וריכוז להיות חלק מדברים ארוכים יותר ועמוקים יותר, תשתדלו לא 'לחפור' מדי בלייבים (כלומר לא לעשות כל ערב) ולהוציא את כל הכישרון שלכם החוצה בצורה מודעת חכמה ומסקרנת.

לכל שאלה אתם מוזמנים תמיד לפנות אלינו דרך האתר או עמוד הפייסבוק,

אביב לוסקי.